شرکت های تجاری 

 

الف) حقوق مربوط به شرکت‌های تجاری داخلی

مهمترین مجموعه مدوّن قوانین مربوط به امور بازرگانی در ایران، حقوق تجارت است. دانستن قانون تجارت برای انجام امور تجارتی از اهمیّت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا برای شروع هر فعالیت اقتصادی نیازمند دانستن اصول و قوانین مربوط به آن هستیم تا ضرر و زیان در معاملات خود را نداشته باشیم.

راه‌اندازی کسب و کارها معمولاً با ثبت شرکت آغاز می‌شود. شرکت‌ها انواع مختلفی دارند. هر کدام از این شرکت‌ها نیز دارای قوانین خاص مربوط به خود هستند، در ماده ۲۰ قانون تجارت هفت نوع شرکت تجارتی مشخص و قواعد مربوط به آنها آمده است. جهت آشنایی مختصراً انواع شرکت‌ها و مسائل حقوقی مرتبط بیان می‌شود.

  • شرکت سهامی:شرکتی است که سرمایۀ آن به سهام تقسیم می‌شود. در این شرکت‌ها مسئولیت هر یک از صاحبان سهام تنها به مبلغ اسمی سهام او محدود می‌شود.شرکت سهامی خاص: نوعی از شرکت‌های سهامی است که تمام سرمایۀ آن توسط مؤسسان و در هنگام تأسیس شرکت تأمین می‌شود.
    • شرکت سهامی عام:نوع دیگری از شرکت سهامی است که قسمتی از سرمایۀ آن توسط فروش سهام به افرادی غیر از مؤسسان شرکت تأمین می‌شود.
  • شرکت با مسئولیت محدود:یک شرکت با مسئولیت محدود با اشتراک دو یا چند نفر و به منظور انجام امور تجاری تأسیس می‌شود. در این نوع شرکت هر یک از سهامداران فقط به میزان مبلغ سرمایۀ خود در مورد بدهی‌ها و تعهدات شرکت مسئول هستند.
  • شرکت تضامنی: شرکتی است که بین دو یا چند نفر به منظور امور تجاری و با نام مخصوص تأسیس می‌شود. در این گونه شرکت‌ها اگر دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌های آن کافی نباشد، هر یک از شرکا باید تمام قروض را پرداخت کند. در نام این شرکت‌ها عبارت «شرکت تضامنی» به همراه نام یکی از شرکا ذکر می‌شود.

شرکت تضامنی: شرکتی است که بین دو یا چند نفر به منظور امور تجاری و با نام مخصوص تأسیس می‌شود. در این گونه شرکت‌ها اگر دارایی شرکت برای پرداخت بدهی‌های آن کافی نباشد، هر یک از شرکا باید تمام قروض را پرداخت کند. در نام این شرکت‌ها عبارت «شرکت تضامنی» به همراه نام یکی از شرکا ذکر می‌شود.

شرکت مختلط سهامی: این شرکت‌ها با همکاری بین شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تأسیس می‌شوند. شرکای سهامی دارای سهامی با ارزش یکسان هستند و مسئولیتشان نیز به اندازۀ میزان سرمایه‌شان است. افراد ضامن دارای سرمایه به شکل سهام نیستند و مسئولیت بدهی‌های شرکت را بر عهده دارند. در نام این گونه شرکت‌ها نیز عبارت «شرکت مختلط» همراه با نام حداقل یکی از شرکای ضامن آورده می‌شود.

 شرکت مختلط غیرسهامی: این شرکت بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود، بدون انتشار سهام و به منظور امور تجاری تأسیس می‌شوند. در این شرکتها فرد ضامن مسئول بدهی‌هایی است که ممکن است علاوه بر دارایی‌های شرکت پیدا شوند. شریکان با مسئولیت محدود فقط به اندازۀ سرمایۀ خود مسئولیت دارند.

  • شرکت نسبی: شرکتی است که بین دو یا چند نفر و به منظور امور تجاری تأسیس می‌شود. مسئولیت هر یک از مؤسسان شرکت یکسان نیست و به اندازۀ سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته‌اند.
  • شرکت تعاونی: شرکتی، است که از افراد حقیقی و حقوقی تشکیل شده است. هدف از راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق همکاری و کمک متقابل به یکدیگر است. این شرکت‌ها به اعضای خود متکی هستند و نه به سرمایه. اعضایی که در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند سهم یکسانی از سود ندارند؛ اما همۀ آن‌ها به واسطۀ عضویتشان دارای یک حق رأی هستند.

ب) حقوق مربوط به شرکت‌های تجاری خارجی

با توجه به وضعیت اقتصادی در جهان و نیاز برای همکاری با شرکت‌های خارجی و اشتیاق آنها به حضور در جمهوری اسلامی ایران دولت لایحه اجازه ثبت شعب یا نمایندگی شرکت‌های خارجی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و النهایه قانون اجازه ثبت یا نمایندگی شرکت‌های خارجی به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی رسید.

ماده واحده مربوطه: «شرکت‌های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می‌شوند، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع می‌توانند در زمینه‌هایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود در چارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه نمایندگی خود اقدام کنند.»

ج) مؤسسات غیرتجاری

در کنار شرکت‌ها که به کار تجارت اشتغال دارند قانونگذار نهاد حقوقی خاصی را که دارای شخصی حقوقی می‌باشد جهت انجام اموری که جنبه غیرتجاری دارد از قبیل کارهای علمی و ادبی یا امور خیریه یا خدماتی پیش بینی نموده است. مادۀ یک آئین نامه اصلاحی ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، مؤسسه غیرتجاری را چنین تعریف کرده است: «مقصود از تشکیلات و مؤسسات غیرتجاری مذکور در ماده ۵۸۴ قانون تجارت کلیه تشکیلات و مؤسساتی است که برای مقاصد غیرتجاری از قبیل امور علمی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می‌شود اعم از آنکه مؤسسین و تشکیل‌دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.» بنابراین ارائه خدمات علمی و آموزشی و خدمات شهری و ارائه کمک‌های انسانی در قالب شخصیت حقوقی متصور بوده و از این جهت مؤسسات غیرتجاری به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

  • مؤسساتی که مقصود از تشکیل آنها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد، که اصطلاحاً غیرانتفاعی نامیده می‌شود.
  • مؤسساتی که مقصود از تشکیل آنها ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد. این گونه مؤسسات، مؤسسات غیرتجاری نامیده می‌شود. بنابراین فعالیتهایی از قبیل آموزشگاه‌های علمی و فنی و کلاسهای زبان و مدارس غیرانتفاعی و مؤسسات گازرسانی یا ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز و موارد دیگر در زمینه‌های فوق در قالب مؤسسات غیرتجاری متصور می‌باشد و مؤسسین باید پس از به ثبت رساندن مؤسسه نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نمایند.